På Trinambais kontor har vi bokhyllorna fulla med böcker som har getts ut av ideella föreningar. En del av de här böckerna är riktigt bra. Det märks att det ligger mycket arbete bakom. De är välskrivna, pedagogiskt uppbyggda och snyggt formgivna. Men det finns ett problem.
De kan vara väldigt svårt att få tag på.
Många böcker som är utgivna av ideella organisationer finns inte i bokhandeln. De kanske finns att beställa på föreningens hemsida, men det gäller att hitta dit. När beställningen väl är gjort kan det ta lång tid innan boken levereras. Om den kommer alls.
Nu är det få föreningar som ger ut böcker för att tjäna pengar på det (även om det finns förlag i ideell regi). Många böcker är dessutom bidragsfinansierade, så bokförsäljningen behöver inte ens täcka produktionskostnaderna. Men vad är poängen med att trycka 5000 böcker som sedan bara samlar damm på sig i kansliets källare? Målet med ett bokprojekt måste väl ändå vara att nå ut.
Grundförutsättningen för att du ska nå nå ut med din bok är att den är lätt att få tag på. Det finns några enkla åtgärder som gör stor skillnad:
- Skaffa ett ISBN. Det är gratis och går att fixa jättesnabbt. Men utan ISBN är det ingen riktig bok.
- Vill du springa till posten och skriva ut en faktura varje gång det droppar in en beställning? Om inte så får du anlita en distributör som tar hand om allt detta. Det är förstås inte gratis men oftast värt pengarna. Det finns olika distributörer att välja mellan, så jämför och ta den som passar bäst.
- Ingen kommer att hitta din bok om den inte registreras i bokrondellen. Bokrondellen är länken mellan förlag och bokhandel. I deras databas finns information från samtliga svenska förlag om utgivning, priser och lager. När en bok väl är registrerat där går den att beställa i alla svenska bokhandlar.
- Om du vill att boken ska finnas på folkbibliotek får du anmäla den till Bibliotekstjänsten, BTJ. Då kan de skriva en recension som kommer med i inköpsvägledningen till biblioteken. Får du en positiv recension från BTJ kommer många bibliotek att köpa in boken.
- Det finns även möjlighet att få utgivningsstöd från Kulturrådet. Det är ett bidrag som betalas ut i efterhand till böcker som bedöms hålla hög kvalité. Upplägget går i stort sett ut på att kulturrådet köper 290 böcker som sedan distribueras till huvudbiblioteken i samtliga kommuner.
Om du tänker på de här fyra punkterna är det genast mycket lättare för potentiella läsare att få tag på boken.
Sedan får du förstås satsa på att marknadsföra den. Du kan exempelvis arrangera ett eller flera lanseringsevenemang, använda föreningens medlemmar som ambassadörer för boken, använda den i utbildningar, skriva om den i medlemstidningen, se till att media rapporterar om den eller samarbeta med lokala företag. Det finns många möjligheter att skapa uppmärksamhet för en bok. Var kreativ!
En variant är förstås att erbjuda innehållet som e-bok till nedladdning från nätet. Men tänk på att en e-bok bör vara någonting annat än den tryckta boken som pdf-fil. Formmässigt är det stor skillnad om boken är tänkt att läsas i tryckt format eller på en dataskärm/läsplatta. Så om tanken är att boken ska publiceras på nätet också – budgetera för en formgivning som e-bok från början. Bara att boken finns på nätet innebär inte att folk kommer ladda ner den. Inte ens om den är gratis. Så du får satsa på marknadsföring i alla fall.
I grund och botten behöver du tänka på tre saker:
- Först och främst: Producera en bra bok. Annars är resten ganska meningslöst.
- Se till att den är lätt och smidigt att köpa.
- Var kreativ i marknadsföringen och utnyttja de kanaler du redan har.
Det är väl ändå inte så svårt. Eller hur?
Niklas Hill
Niklas Hill forskar om demokrati i ideella organisationer vid Stockholms universitet. Han är även grundare till bokförlaget Trinambai.