loader image

The Membership Model – recruiting, activating and keeping members

240 kr

Medlemsmodellen tar ett helhetsgrepp om medlemsutveckling i ideella organisationer. Den innehåller åtta steg som förbättrar er förmåga att rekrytera, aktivera och behålla medlemmar. Boken är skriven för tjänstemän, förtroendevalda och aktiva som vill skapa en medlemsstrategi eller förbättra det operativa arbetet med medlemsrekrytering och medlemsutveckling.

Boken som tar ett helhetsgrepp om medlemsutveckling i ideella organisationer

The Membership Model innehåller åtta steg som förbättrar er förmåga att rekrytera, aktivera och behålla medlemmar. Boken är skriven för tjänstemän, förtroendevalda och aktiva som vill skapa en medlemsstrategi eller förbättra det operativa arbetet med medlemsrekrytering och medlemsutveckling.

Teman ur boken

  • identifiera er unika roll
  • locka fler medlemmar
  • kom förbi rekryteringsmotstånd
  • hantera missnöje och behåll medlemmar
  • få passiva medlemmar att bli aktiva
  • skapa en inkluderande organisation och öka mångfalden
  • utvärdera ert medlemsarbete

Medlemsmodellen är skriven av Niklas Hill och Angeli Sjöström Hederberg. Den finns även som talbok och i punktskrift samt på engelska och norska.

Medlemsmodellen kan med fördel kompletteras med vårt utbildningsmaterial Förening i förändring.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Medlemsmodellen ? rekrytera, aktivera och behålla medlemmar”

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vi beställde boken till alla våra förtroendevalda i våra kretsstyrelser. Boken är riktigt bra och intresseväckande. Lagom nivå och omfattning, bra mix av teori, praktiska exempel och bilder från verkligheten.

Magnus Gissler  Kyrkans Akademikerförbund
Magnus Gissler

Det är verkligen en grymt bra bok ? stort tack för att ni har skrivit den! Den ringar på ett självklart sätt in de olika perspektiv som behöver vara levande när en jobbar med medlemskapet och är en bra hjälp inför kommande utvecklingssatsningar. Vikten av medlemskapet som form och riskerna med att betrakta medlemmen som kund, snarare än som del av organisationen, är de delar jag själv ofta återkommer till och genom er bok nu fått nya formuleringar och tankar kring. Tack!

Joakim Rindå  Uppdragsledare för arrangörs- och föreningsutveckling, Riksteatern
Joakim Rindå

Boken är lättläst, konkret och tydlig med olika exempel och här finns något att hämta för alla.

Medlemsmodellen är enkel och lättläst. Styrkan ligger i de många frågorna och den utgör en bra diskussionsgrund för en förening som vill utveckla sin medlems-/frivilligrekrytering.

Mikaela Nordling  Samfundet Folkhälsan (Finland)
Mikaela Nordling

Boken Medlemsmodellen är en bok som är lätt att ta till sig. Man kan absolut använda boken som ett arbetsredskap för att jobba tillsammans med rekrytering. Den ger också ett antal aha-upplevelser ? sådant som kan tyckas vara självklart men som man har så lätt att glömma bort. För det första får man praktiska tips om samtalsteknik. Det är så lätt det är att glömma bort intervjufasen och aldrig fråga medlemmarna vad de vill ha ut av ett medlemskap. Sedan gillar jag hur den utmanar våra invanda sätt att tänka. Till exempel hur man kan uppmuntra till att ta vara på medlemmars engagemang. Det måste inte ske på det sätt som vi presenterar det i dag ? det finns nya, attraktiva sätt att vara med och påverka.

Catharina Jonsson Lärarförbundets regionsekreterare i Vänersborg
Catharina Jonsson
Cart
  • No products in the cart.