Medlemsmodellen – rekrytera, aktivera och behålla medlemmar

270 kr

Medlemsmodellen tar ett helhetsgrepp om medlemsutveckling i ideella organisationer. Den innehåller åtta steg som förbättrar er förmåga att rekrytera, aktivera och behålla medlemmar. Boken är skriven för tjänstemän, förtroendevalda och aktiva som vill skapa en medlemsstrategi eller förbättra det operativa arbetet med medlemsrekrytering och medlemsutveckling.

Boken som tar ett helhetsgrepp om medlemsutveckling i ideella organisationer

Medlemsmodellen innehåller åtta steg som förbättrar er förmåga att rekrytera, aktivera och behålla medlemmar. Boken är skriven för tjänstemän, förtroendevalda och aktiva som vill skapa en medlemsstrategi eller förbättra det operativa arbetet med medlemsrekrytering och medlemsutveckling.

Teman ur boken

  • identifiera er unika roll
  • locka fler medlemmar
  • kom förbi rekryteringsmotstånd
  • hantera missnöje och behåll medlemmar
  • få passiva medlemmar att bli aktiva
  • skapa en inkluderande organisation och öka mångfalden
  • utvärdera ert medlemsarbete

Medlemsmodellen är skriven av Niklas Hill och Angeli Sjöström Hederberg. Den finns även som talbok och i punktskrift samt på engelska och norska.

Medlemsmodellen kan med fördel kompletteras med vårt utbildningsmaterial Förening i förändring.

Jag köpte en bok som jag brukar ha med mig ut till föreningarna och läsa högt ur. Den heter: Medlemsmodellen och är skriven av Niklas Hill och Angeli Sjöström.

Sussie Stangenberg

Vi beställde boken till alla våra förtroendevalda i våra kretsstyrelser. Boken är riktigt bra och intresseväckande. Lagom nivå och omfattning, bra mix av teori, praktiska exempel och bilder från verkligheten.

Magnus Gissler  Kyrkans Akademikerförbund
Magnus Gissler

Det är verkligen en grymt bra bok – stort tack för att ni har skrivit den! Den ringar på ett självklart sätt in de olika perspektiv som behöver vara levande när en jobbar med medlemskapet och är en bra hjälp inför kommande utvecklingssatsningar. Vikten av medlemskapet som form och riskerna med att betrakta medlemmen som kund, snarare än som del av organisationen, är de delar jag själv ofta återkommer till och genom er bok nu fått nya formuleringar och tankar kring. Tack!

Joakim Rindå  Uppdragsledare för arrangörs- och föreningsutveckling, Riksteatern
Joakim Rindå

Medlemsmodellen är enkel och lättläst. Styrkan ligger i de många frågorna och den utgör en bra diskussionsgrund för en förening som vill utveckla sin medlems-/frivilligrekrytering.

Mikaela Nordling  Samfundet Folkhälsan (Finland)
Mikaela Nordling

Rekrytera nya medlemmar, aktivera dem och också behålla dem är idag en mycket angelägen verksamhet för både stora organisationer och mindre föreningar. Därför kommer den här boken i rättan tid. En mängd råd och tips för medlemsarbetet ges. Boken är pedagogiskt välgjord, tydlig och lättillgänglig.

Lektör Gunnar Lamin BTJ-häfte 12103007
Lektör Gunnar Lamin