Ibland blir jag presenterad som expert på medlemsvärvning. Det är inte helt fel, mitt företag hjälper ideella organisationer som vill växa och jag har skrivit boken The Membership Model – recruiting, activating and keeping members. Ändå känner jag mig inte riktigt bekväm med den beskrivningen. Varför?
För det första jobbar Trinambai inte med att värva medlemmar, vi hjälper organisationer att bli bättre på det. Det finns bemanningsföretag som hyr ut medlemsvärvare, en mycket tveksam affärsmodell. Inte bara för att bemanningsbranschen i sig är problematisk. Det sänker även organisationens trovärdighet när den representeras av personer som inte drivs av föreningens värderingar utan av jakten efter provision och som nästa vecka kan byta jacka för att istället sälja elabonemang.
Därmed inte sagt att det är fel i sig att använda sig av professionella värvare på stan. Så länge de har schyssta villkor och en genuin drivkraft för organisationens frågor ser jag inget problem i det. Men det är ingenting som bör läggas ut på entreprenad.
För det andra är medlemsvärvning bara en del av medlemsarbetet. Du kan värva medlemmar tills du blir blå i ansiktet ? om de nya medlemmar sedan inte känner sig välkomna är det rätt meningslöst. Det gäller att ta ett helhetsgrepp, medlemsperspektivet måste finnas med hela tiden. I Medlemsmodellen har vi utvecklat en åttastegsmodell för det:
Ändå är ?vi måste bli bättre på medlemsvärvning!? många föreningars första reaktion när medlemsantalet sjunker. Många gångar kan det dock vara mycket mer meningsfullt att satsa på att behålla sina befintliga medlemmar. Det är inte ens sagt att många medlemmar är ett självändamål alla gångar.
Jag har sett stora organisationer där ansvaret för medlemsfrågorna är splittrat över flera avdelningar på kansliet. Det kan finnas en kommunikationsavdelning som är ansvarig för medlemsvärvning, en föreningsavdelning som är ansvarig för att aktivera medlemmar och en medlemsregisteravdelning som förvaltar medlemmar. Det som behövs är dock ett helhetsgrepp.
Medlemmarna är den viktigaste resurs en ideell förening har, det är de som äger och driver organisationen. Därför räcker det inte med en värvningskampanj då och då utan medlemsperspektivet måste genomsyra allt organisationen gör, på alla nivåer.
Hur ser medlems- och engagemangsstrategin ut i din förening?
Niklas Hill
Niklas Hill forskar om demokrati i ideella organisationer vid Stockholms universitet. Han är även grundare till bokförlaget Trinambai.