Det var under Almedalsveckan för några år sedan. Jag var på väg till en av partiledardebatterna när jag träffade en flygbladsutdelare på Donnersgatan. Hen representerade en ideell förening som drev en kampanj.
Nu är råder det ingen brist på färglada papper med diverse budskap under Almedalsveckan och jag var lite osugen att läsa all text som fanns på just det här flygbladet. Så jag ställde istället frågor direkt till föreningsrepresentanten. Vem var hen, vad handlade kampanjen om? Hen blev förvånad, det var tydligen inte tanken att prata direkt med folk. Men jag fick i alla fall fram att hen satt i regionstyrelsen på Gotland innan vi blev avbrutna.
Det var ordföranden som ropade någonting på gutamål. Jag fick be om en översättning: ”Sluta prata, du ska jobba!”
Jag hade visat ett tydligt intresse för frågan föreningen drev. Jag föll förvisso utanför deras rekryteringsbas, men nu var ju deras poäng att driva en sakfråga. Jag hade kunnat vara riksdagsledamot. Eller för den delen en person med verklig makt. Men ordföranden tyckte ändå att det var oviktigt att prata med mig. Att jag var oviktig.
Det finns en märklig föreställning om att framgångsrik kampanjarbete handlar om att dela ut så många flygblad som möjligt. Men kommer folk verkligen orka läsa dem? Tveksamt. Det är mycket bättre att prata med folk. Särskilt i Almedalen där det är så fullsmockad med opinionsbildare. Varje samtal kan ge ringar på vattnet.
Istället satsas det mycket pengar på lyxtält och glansiga broschyrer. Och visst, det är gäller att framstå som proffsigt. Men det är totalt bortkastade pengar om de personer som ska bemanna montern eller tältet inte är bekväma i den rollen. Och det gäller förresten inte bara Almedalen utan alla tillfällen där organisationen presenteras ansikte mot ansikte.
Egentligen har ideella organisationer goda förutsättningar att nå ut med sina budskap i Almedalen. Den entusiasm och det engagemang som finns inom föreningslivet är smittsamma. Och att prata med folk kostar ingenting.
Den 17 april har du chansen att lära dig med om samtalsmetodik när Trinambai kör kurs 2 i Almedalsskolan. Läs mer här.
Niklas Hill
Niklas Hill forskar om demokrati i ideella organisationer vid Stockholms universitet. Han är även grundare till bokförlaget Trinambai.