Redan när jag började engagera mig i civilsamhället som tonåring fanns det en fråga som alltid återkom: Hur ska vi bli bättre på att rekrytera, aktivera och behålla medlemmar? Det är en fråga som alla föreningar jag någonsin varit aktiv i brottades med. Så det hade varit logiskt om det hade funnits en hel del handböcker om det. Men det fanns det inte. Åtminstone inga aktuella och inga som tog ett helhetsgrepp.
Så efter att jag hade jobbat med medlemsstrategier ett tag och hjälpt en del organisationer att bli bättre på det kändes det rätt att systematisera metodiken och skriva en bok om det. Branschkollegan Angeli Sjöström var inne på samma spår, så vi bestämde oss för att göra det tillsammans.
Även om vi visste att en sådan bok skulle behövas var det lite läskigt att satsa så mycket tid och pengar på projektet. Vi fick inga bidrag och kunde inte veta om investeringen någonsin skulle räkna sig. Men redan innan vi var klara med vår lanseringsturné fick vi beställa fler böcker från tryckeriet. Medlemsmodellen blev populär direkt och är det fortfarande nu efter två år. I nuläget är det över 5000 ex som är sålda. Boken kom även ut som talbok och i punktskrift, förra året lanserade vi översättningar till engelska och norska. Just nu undersöker vi möjligheterna att ge ut Medlemsmodellen på ännu fler språk.
Vår ambition har hela tiden varit att skriva en bok som är relevant för så många som möjligt. Den skulle fungera för stora och för små organisationer, för förtroendevalda och tjänstemän, för förbundsstyrelsen och för lokalföreningen. Inte minst riktar den till alla ideella föreningar som har medlemmar, alldeles oavsett vilken verksamhet organisationen bedriver.
Jag vill både kunna leva på mitt arbete och göra skillnad. Därför är det glädjande att se i vilken utsträckning metodiken används. Vi vet av våra utvärderingar och direkta kontakter med organisationer att Medlemsmodellen hjälper dem att nå ut bredare. Så den stora spridningen av Medlemsmodellen stärker civilsamhället på ett väldigt konkret sätt.
Nu har det gått nästan två år sedan vi lanserade Medlemsmodellen och vi har kunnat samla erfarenhet i att använda den i två år. Därför lanserar vi idag en andra upplaga. Den har vi utökad med några helt nya avsnitt, tre nya intervjuer och ett antal uppdateringar. Boken har även kompletterats med ett finlandssvenskt, ett norskt och ett transatlantiskt perspektiv. Sammanlagt är det 20 sidor mer än i första upplagan.
Beställ den nya versionen av Medlemsmodellen här.
Niklas Hill
Niklas Hill forskar om demokrati i ideella organisationer vid Stockholms universitet. Han är även grundare till bokförlaget Trinambai.