Nu sprids myten om Almedalsveckan igen. Almedalen beskrivs ofta som en PR-byråernas firmafest där rosévinet flödar på mingel med riksdagsledamöter och lobbyister från näringslivet. Problemet är att den bilden inte längre är sann. Om den ens någonsin varit det. Det är en klyscha. Idag är det helt andra organisationer och arrangemang som skapar det vi möts av i Visby under den kommande veckan.
Inför Almedalen har Sektor3 gjort en analys av hur arrangemangen under Almedalen 2013 fördelar sig mellan offentliga sektorn, näringslivet och civilsamhället. Andelen ideella organisationer är slående. Civila samhällets organisationer står i år för fler arrangemang än vad näringslivet och offentliga sektorn gör tillsammans. Av 2204 arrangemang i det tryckta programmet hålls 1142 av föreningar, stiftelser, kooperativ och andra sammanslutningar. Även om man räknar bort drygt 200 näringslivs- och branschföreningar är civilsamhället starkt dominerande.
Under hela veckan håller företag inom PR, kommunikation och opinionsbildning bara 29 arrangemang under eget namn. Självklart har många ett finger med i spelet på andra håll. Men det förtydligar bilden som många av oss har – att PR-byråerna är små spelare i myllret av aktivitet i Almedalen. Inte heller partier eller partipolitiskt knutna organisationer utgör en särskilt stor andel med sina 65 arrangemang.
Ofta förstärks den felaktiga bilden av nyhets- och opinionsredaktioner, vilket Makthavare själv skrev om nyligen. Däremot talas det sällan om mediernas roll som aktörer i Almedalen. I själva verket står idag tidningar, radiobolag och tv-kanaler för mer än var tionde arrangemang, totalt 224 stycken. Särskilt Expressen och Sveriges Radio sticker ut med ett 50-tal seminarier, debatter och utfrågningar var.
Under några år arrangerades Alternativa Almedalsveckan för att fler röster skulle höras under veckan, där fler ideella organisationer och frågor kunde ta plats. Det behovet finns knappast idag. Almedalsveckan är inget elitprojekt. Ungdomsorganisationer, miljörörelser, religiösa samfund, fackförbund, studentkårer och andra ideella organisationer har idag en självklar plats i Almedalen. Tillsammans dominerar de stort som arrangörer av mötesplatser och seminarier.
Vem som arrangerar vad är självklart inte en fullständig beskrivning av vem och vilka som är viktigast för Almedalsveckan. Utan partierna skulle Almedalsveckan inte finnas. Utan PR-byråer och medier skulle känslan av att Almedalen är politikens centrum under sommaren försvinna. Men utan civila samhällets organisationer skulle Almedalen inte vara samma gigantiska mötesplats för opinionsbildare, intresseorganisationer, politiker, företag och myndigheter som det är idag.
Vi som besöker Almedalen kommer även i år att tillbringa stora delar på mingel med ett glas i handen. Men de flesta av oss kommer inte främst dricka rosé hos PR-byråerna, utan Almedalsdrinkar hos ideella organisationer.
Gustav Edman
Gustav Edman är kommunikationschef på Sektor3, tankesmedjan för det civila samhället.