Året var 2002 då jag rekryterades till De Ungas Akademi för att förverkliga en kartläggning över finlandssvenska ungas fritid. Vad håller de finlandssvenska ungdomarna riktigt på med under sin fritid? Är de intresserade av föreningsverksamhet? Den senare frågan var den främsta orsaken till varför denna kartläggning skulle göras. Föreningsfolket var oroade över vart tonåringarna tar vägen och varför de hoppar av just deras verksamhet.
Tio år har gått och med jämna mellanrum har jag stött på samma fråga, hur göra för att aktivera ungdomar i vår förening? Det är ingen lätt fråga, men vi kan utgå ifrån att unga är en av de mest utmanade målgrupper att jobba med. Och med utmanade menar jag att de är upptagna med skolan, är snabba på att sålla information och hitta det de är ute efter och brinner för – och faktum är att de ofta är mest intresserade av att hänga med sina vänner och familj på fritiden. Personligen anser jag att på grund av detta blir arbetet heller aldrig ointressant. Men, hur göra för att nå de unga?
Resultaten jag kom fram till då 2002 såg inte så ljusa ut för traditionell föreningsverksamhet. Forskning visar att intresset för föreningsverksamhet sjunkit bland unga under 2000-talet i Finland. För idrottsföreningarna går det fortfarande relativt bra. Att unga sedan inte rör på sig tillräckligt, är en annan diskussion. Enligt en finsk undersökning upplever under 15-åriga finska unga föreningsverksamhet gammalmodigt och uppifrån styrt. Unga tenderar även att vilja engagera sig för en kortare tid, utan att förbinda sig eller bli medlem i en förening eller organisation. De önskar även tid att ”bara vara”. Ett flertal studier visar att unga är intresserade av samhällsfrågor och politik, men väljer att aktivera sig genom andra kanaler än traditionell föreningsverksamhet.
Situationen är med andra ord inte körd, vi behöver bara anpassa oss. Då man som förening funderar på hur man skall aktivera unga eller få fler unga att engagera sig, är det viktigt att reflektera kring följande egenskaper som tillhör de unga.
- Unga är inte passiva.
- Unga tänker på nyttoaspekten i att aktivera sig.
- Unga föredrar korta & intensiva engagemang.
Ytterligare är det av stor vikt att söka sig till denna målgrupp, inte vänta att de skall söka upp en. Och det viktigaste – att vara lyhörd. Att vara lyhörd för behov, interessen och efterfrågan. Forma verksamheten efter det.